1222223
سبد خرید
خواص دانه‌ چیا

دانه‌ چیا چه خواصی دارد

آیا تا به حال به خواص دانه‌ چیا فکر کرده‌اید؟ دانه چیا گیاهی برگرفته از مزارع آمریکای جنوبی، استرالیا و مکزیک و به طور معمول در این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل خواص فوق‌العاده دانه چیا، این روزها اغلب متخصصان تغذیه این ماده را در رژیم غذایی افراد مختلف قرار می‌دهند.

دیگران این مقاله را خوانده اند: خواص دانه چیا

تاکنون اطلاعات دقیقی از مصرف این گیاه کاربردی و مفید در دست نیست، بنابراین در این مقاله از هانی فود تصمیم گرفتیم شما را با خواص دانه چیا، تاثیر این ماده مغذی در لاغری و چاقی و موارد دیگر بیشتر آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

اندکی درباره خواص دانه چیا

چقدر درباره دانه چیا و خواص این ماده تحقیق کرده‌اید؟ چیا در دسته نعنائیان سرده‌ی مریم گلی و به عنوان یک شبه غلات، از فیبر، امگا ۳، منیزیم، کلسیم، ویتامینB3، مس و پروتئین زیادی برخوردار است. این ماده مغذی در ترکیب با آب حالت ژله‌ای پیدا کرده و کار دستگاه گوارش بدن را به طرز شگفت‌آوری کم می‌کند.

نکاتی برای درست کردن بهترین پودینگ چیا در شب

لاغری با دانه چیا

خواص متنوع دانه‌ چیا

دانه چیا امروزه کاربردها و خواص متنوعی دارد که از آن جمله می‌توان به لاغری، کاهش وزن، سلامت پوست و مو و هزاران خاصیت دیگر اشاره کرد. در ادامه کاربردهای متنوع این دانه مغذی و مفید به طور جدا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بخش همراه ما باشید.

کاهش وزن و لاغری

شاید در نگاه اول جالب به نظر برسد اما دانه چیا تاثیر فوق‌العاده‌ای در لاغری همچنین چاقی دارد. حتما از خودتان می‌پرسید این ماده مغذی چگونه می‌تواند همزمان لاغری و چاقی در افراد ایجاد کند؟ دانه چیا سرشار از مواد مغذی و مفید است. به همین دلیل با مصرف مقدار کمی از این ماده می‌توانید تا چند ساعت احساس گرسنگی خود را مهار کرده و سیر بمانید. البته باید این نکته  هم در نظر داشته باشید که لاغری با این گیاه کاملاً تدریجی و در اثر پیوستگی در مصرف اتفاق می‌افتد.

پیشنهاد مطالعه:  سفری در زمان به دنیای یک جلبک عجیب | غنی ترین ماده غذایی کره زمین

از خواص عجیب و شگفت‌انگیز این ماده مغذی، افزایش رشد ناخن، شادابی پوست همچنین رشد بیشتر مو است. دانه چیا سرشار از تیامین، ویتامین B3 همچنین نیاسین است که منجر به بهبود خلق و افزایش شادی در انسان می‌شود. از طرفی استفاده از این ماده مغذی از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری می‌کند.

خواص دانه چیا در تقویت استخوان و دندان

دانه چیا سرشار از مواد معدنی از جمله مس، روی، فسفر، منگنز و کلسیم است. به همین دلیل از این گیاه برای تقویت استخوان و دندان استفاده می‌کنیم. امگا 3 موجود در این درشت مغذی افراد را از ابتلا به بیماری‌های قلبی همچنین اختلال‌های مربوط به سندروم متابولیسمی نجات می‌دهد. وجود دانه چیا تاثیر فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت همچنین کنترل و مدیریت قند خون هم دارد.

دانه چیا برای سلامتی

پیشنهادهایی برای مصرف گیاه چیا

از آنجایی که دانه چیا تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان برخی بیماری‌ها دارد، بیشتر متخصصان به خصوص پزشکان تغذیه پیشنهاد می‌کنند این ماده را به صورت زیر استفاده کنید. سوال بسیاری از کاربران از کارشناسان ما در هانی فود این است که چگونه چیا را داخل رژیم غذایی خود به کار ببریم؟ در پاسخ بهتر است بخش بعدی را کامل مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه:  چرا نمک صورتی هیمالیا صورتی است و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

استفاده 20 گرم از دانه چیا قبل ناهار و شام توسط کارشناسان توصیه می‌شود.

بهتر است این گیاه را با بلغور جو دوسر همچنین سایر غذاها مخلوط کنید.

ترکیب دانه چیا با غذاهایی مانند ساندویچ تن ماهی، تخم مرغ، کره بادام زمینی و… فوق‌العاده است.

افراد بسیاری این درشت مغذی را همراه سالاد، سوپ، ماست، کیک یا انواع دسر به کار می‌برند.

این نکته را فراموش نکنید مصرف چیا برای افراد دارای مزاج سرد و تر یا افراد دارای طبع بلغم زیاد توصیه نمی‌شود.

استفاده از دانه چیا در تهیه فرنی هم مفید است.

شما می‌توانید به راحتی از دانه چیا اسموتی‌های فوق‌العاده یا مربای خانگی خودتان را درست کنید.

خرید دانه چیا

ویتامین ها و مواد معدنی دانه چیا

دانه چیا مقادیر زیادی مواد معدنی را فراهم می‌کند، اما منبع ضعیفی از ویتامین‌ها است. فراوان‌ترین مواد معدنی دانه چیا عبارتند از:

منگنز غلات کامل و دانه‌ها سرشار از منگنز هستند که برای متابولیسم، رشد و نمو ضروری است.
فسفر فسفر که معمولا در غذاهای غنی از پروتئین یافت می‌شود، به سلامت استخوان و حفظ بافت آنها کمک می‌کند.
مس مس یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب مهم است.
سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم، سلنیوم در بسیاری از فرآیندهای بدن انسان نقش دارد.
آهن آهن به عنوان جزئی از هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون در انتقال اکسیژن در سراسر بدن نقش دارد. ممکن است به دلیل محتوای اسید فیتیک بالا، آهن از دانه‌های چیا به صورت ضعیف جذب شود.
منیزیوم منیزیم که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای بدن ایفا می‌کند.
کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن انسان است. کلسیم برای استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب ضروری است. جذب برخی از مواد معدنی مانند آهن و روی ممکن است به دلیل محتوای اسید فیتیک دانه چیا کاهش یابد.
پیشنهاد مطالعه:  ماسک جودوسر از بین برنده لک صورت

مضرات استفاده بیش از اندازه از دانه چیا

مصرف بیش از اندازه از هر ماده غذایی به مرور مشکلاتی برای بدن انسان به وجود می‌آورد. دانه گیاهی چیا هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف بیش از اندازه چیا باعث کندی عملکرد دستگاه گوارش همچنین نفخ یا اسهال می‌شود. یکی از مضرات استفاده  بیش از اندازه از این ماده چاقی بیش از اندازه می‌باشد. طبق گزارش‌های انجام شده مصرف زیاد چیا در مردان احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، حتماً در مصرف چیا حد تعادل را رعایت کنید.

مضرات دانه چیا

در مقاله خواص دانه‌ چیا از هانی فود سعی کردیم اطلاعاتی درباره خواص چیا و طبع آن در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید برای خرید این ماده مغذی با کارشناسان این فروشگاه در ارتباط باشید همچنین کارشناسان ما آماده دریافت هرگونه نظر، انتقاد و پیشنهاد از شما هستند.

مطالب مرتبط:

طریقه مصرف دانه چیا برای یبوست

کینوا قرمز

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :

تمامی هزینه های ارسال رایگان شد ((بمناسبت جشنواره بهاره فروش محصولات - تا 15 اردیبهشت 1403))