1222223
سبد خرید
مصرف کینوا در صورت ابتلا به دیورتیکول

مصرف کینوا در صورت ابتلا به دیورتیکول

بیماری دیورتیکولار یا دیورتیکول یک اختلال مزمن گوارشی با دو مرحله مجزا است. دیورتیکولوز، مرحله مزمن این اختلال، باعث می‌شود کیسه‌های کوچک در نقاط ضعیف در امتداد پوشش داخلی روده بزرگ یا کولون به سمت بیرون برآمده شوند. دیورتیکولیت، مرحله حاد بیماری، زمانی رخ می‌دهد که این کیسه‌ها ملتهب یا عفونی شوند. کینوا و سایر غلات کامل در طول حمله حاد دیورتیکولیت ممنوع هستند. اما ایا در مورد مزمن این بیماری می‌توان ان را مصرف کرد؟ در ادامه با مقاله مصرف کینوا در صورت ابتلا به دیورتیکول همراه ما باشید.

پیشنهاد خرید

پودر سیر

۰ تومان۳۰.۰۰۰ تومانجهت خرید اینجا کلیک کنید

اطلاعات تغذیه‌ای مصرف کینوا در صورت ابتلا به دیورتیکول

کینوا بیش از 5000 سال است که توسط مردم پرو، شیلی، اکوادور و برزیل کشت و خورده شده است. این محصول غلات کامل که به صورت کینوا قرمز یا کینوا معمولی موجود است، سرشار از فیبر رژیمی و پروتئین مفید برای قلب است. یک وعده 1 فنجان، 5.2 گرم فیبر همراه با 8 گرم پروتئین تنها با 222 کالری دریافت می‌کند. به گفته دانشگاه پوردو، تنوع متعادل اسیدهای آمینه ضروری در پروتئین کینوا، آن را به منبع پروتئینی مطلوب با کیفیت تغذیه‌ای مشابه شیرخشک خشک تبدیل می‌کند. کینوا مانند سایر غذاهای گیاهی فاقد کلسترول است.

خرید کینوا

دستورالعمل‌های حرفه‌ای

به گفته مؤسسه ملی دیابت و اختلالات گوارشی و کلیوی، اکثر متخصصان پزشکی معتقدند رژیم غذایی فاقد فیبر باعث دیورتیکولوز می‌شود و به بیماران مبتلا به بیماری دیورتیکول توصیه می‌کنند که در مرحله مزمن اختلال خود از رژیم غذایی پرفیبر مصرف کینوا در صورت ابتلا به دیورتیکول استفاده کنند. با این حال، هنگامی که در اثر حمله دیورتیکولیت حاد دچار درد شکمی، تب، حالت تهوع، لرز و استفراغ می‌شوید، به رژیم غذایی مایع شفاف بروید. پس از دو تا سه روز مصرف مایعات شفاف، می‌توانید به تدریج غذاهای کم فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و سپس با برطرف شدن علائم، مصرف فیبر خود را افزایش دهید.

پیشنهاد مطالعه:  تاثیر مصرف کینوا در رفع اختلالات گوارشی

اهمیت مصرف کینوا برای بیماری

کینوا با 5.2 گرم فیبر در 1 فنجان، انتخاب عالی برای رژیم غذایی دیورتیکولوز شما است. با این حال، زمانی که پزشک رژیم غذایی مایع شفاف را توصیه می‌کند، باید از کینوا و سایر غذاهای جامد خودداری کنید. همانطور که غذاهای کم فیبر را به وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود اضافه می‌کنید، می‌توانید بخش‌های کوچکی از غلات کم فیبر مانند برنج بخورید. MayoClinic.com توصیه می‌کند تا زمانی که دیورتیکولیت شما به طور کامل از بین نرود از کینوا و سایر غلات پر فیبر خودداری کنید.

باورهای غلط

برای سال‌های متمادی، پزشکان بر این باور بودند که آجیل، دانه‌ها و دانه‌های کوچک غلات می‌توانند باعث دیورتیکولوز یا تشدید آن شوند، بنابراین به بیماران توصیه می‌کردند از این غذاها خودداری کنند. با این حال، مؤسسه ملی دیابت و اختلالات گوارشی و کلیوی اکنون می‌گوید که در مرحله مزمن بیماری خود نیازی به حذف هیچ غذای خاصی ندارید. اگر فکر می‌کنید کینوا علائم دیورتیکولوز شما را بدتر می‌کند، با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم هنگام مصرف

کینوا را درست مثل برنج بجوشانید یا با سایر غلات و ادویه‌ها ترکیب کنید تا پلو درست کنید. آن را به جای رشته فرنگی یا جو در سوپ بریزید، یا کینوآ پخته شده را روی یک سالاد مفید برای قلب بپاشید. غلات یا نان‌های حاوی آرد کینوا را در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم یا در بخش غذاهای طبیعی فروشگاه مواد غذایی خود خریداری کنید.

پیشنهاد مطالعه:  دمنوش تف

معده درد ناشی از مصرف زیاد کینوا

درد معده ناشی از مصرف بیش از حد کینوا ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و باید با پزشک خود مشورت کنید. کینوا یک غلات طبیعی بدون گلوتن است که سرشار از پروتئین و فیبر است که می‌تواند بعد از خوردن غلات باعث درد معده شود. هر غذایی به دلیل واکنش آلرژیک یا عدم تحمل می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب شود. اگر درد شدید باشد، ممکن است نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد. تا زمانی که نتوانید با پزشک خود صحبت کنید از خوردن کینوا خودداری کنید.

فیبر بیش از حد

کینوا حاوی 10 گرم فیبر غذایی در هر فنجان است. با توجه به اینکه به طور متوسط روزانه بین 20 تا 35 گرم فیبر توصیه می‌شود، یک فنجان مقدار قابل توجهی از آن را فراهم می‌کند. اگر بدن شما به فیبر زیاد در رژیم غذایی عادت ندارد، خوردن مقدار زیادی کینوا می‌تواند منجر به گاز، نفخ و درد معده شود. فیبر بیش از حد می‌تواند باعث افزایش گاز و درد شکم شود زیرا باکتری موجود در روده بزرگ شما به هضم مقدار فیبر موجود در کینوا عادت ندارد. تا چند روز از مصرف غذاهای پر فیبر خودداری کنید تا ببینید آیا درد معده شما کاهش می یابد یا خیر.

عدم تحمل کینوا

ممکن است نسبت به هر غذایی عدم تحمل داشته باشید. درد معده یکی از شایع‌ترین علائم عدم تحمل است زیرا بدن شما در هضم دانه‌ها مشکل دارد. وقتی کینوا را مصرف می‌کنید، سیستم گوارشی شما نمی‌تواند پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها یا قندهای موجود در غلات را هضم کند، که منجر به التهاب و ناراحتی در شکم شما می‌شود. همچنین ممکن است در اثر عدم تحمل دچار نفخ، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی عضلات و گاز شود.

پیشنهاد مطالعه:  نمک صورتی برای میگرن: آیا واقعاً موثر است؟

وجود آلرژی

ممکن است به کینوا حساسیت داشته باشید. هر زمان که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئین موجود در غذا را خطرناک تشخیص دهد، دچار واکنش آلرژیک می‌شوید. در حالی که کینوا به عنوان یک آلرژن غذایی رایج در نظر گرفته نمی‌شود، اگر سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین‌های موجود در غلات بیش از حد واکنش نشان دهد، بدن شما عوامل مبارزه کننده با بیماری به نام آنتی بادی را آزاد می‌کند. این آنتی بادی‌ها گلبول‌های سفید خون را در سراسر بدن شما تحریک می‌کنند تا هیستامین تولید کنند. هیستامین در معده و روده شما باعث التهاب و تورم می‌شود که منجر به درد در سیستم گوارش شما می‌شود. تنها راه درمان آلرژی غذایی این است که غذا را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

ملاحظات هنگام استفاده از آن

درد مزمن معده نگران کننده است. درد معده که بیش از هفت روز طول بکشد ممکن است نشانه یک بیماری گوارشی باشد. اختلالات رایجی که باعث درد معده می‌شوند عبارتند از بیماری کرون، سندرم روده تحریک‌پذیر یا زخم. اگر متوجه خون در مدفوع یا استفراغ شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

5 فایده کینوا سیاه

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :