1222223
سبد خرید
مقایسه جو دوسر با جو پرک

فرق جو پرک با جو دوسر پرک | فرق جو دوسر با جو پرک

آیا تا به حال به فرق جو پرک با جو دوسر پرک توجه کرده اید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، توصیه می‌کنیم حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. بیشتر افراد اطلاعات زیادی درباره جو دوسر و پرک یا تفاوت این 2 ماده مغذی ندارند، از این رو در این مقاله از هانی فود تصمیم گرفتیم این موضوع را برای علاقمندان شفاف‌تر کنیم.

پرک به معنای ساده یعنی دانه‌های غلات را از زیر غلتک عبور داده و له کنیم. اگر این کار روی جو یا جو دوسر انجام شود، در نهایت جو پرک یا جو دوسر پرک به دست می‌آیند. دانستن تفاوت‌های این 2 ماده سرشار از انرژی شما را از سردرگمی در انتخاب آن ها نجات می دهد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بخوانید:

آموزش سوپ جو دو سر پرک

انواع صبحانه با جو دوسر پرک

عکس جو دوسر و جو معمولی

فرق جو پرک با جو دوسر پرک از نظر ظاهر

جو پرک و جو دوسر هر 2 از خانواده غلات هستند با این تفاوت که از دانه و گیاه متفاوتی می‌رویند. جالب است بدانید جو مانند گندم به شکل خوشه‌ای رشد پیدا می‌کند در حالی که جو دوسر معمولاً دارای چندین گل است.

مقالات جدید:

طریقه مصرف کینوا برای لاغری: 7 روش موثر برای کاهش وزن با کینوا

طرز تهیه سوپ مجلسی با جو پرک

دستور پخت: هویج برشته و کینوا قرمز

تفاوت دیگر مربوط به شرایط آب‌وهوایی و رویش این 2 ماده مغذی است. جو به طور معمول در اغلب نقاط جهان با هر شرایط اقلیمی قابل کشت می‌باشد در حالی که جو دوسر تنها در شرایط آب‌وهوایی سرد و مرطوب رشد متعادلی خواهد داشت.

خرید جو دوسر پرک

جو پرک و جو دوسر از نظر ظاهری تفاوت‌هایی دارند که به شما  کمک می‌کند تا این 2 ماده را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهید. برای شناسایی تفاوت‌های این 2 ماده مغذی باید بدانید جو دوسر نسبت به جو معمولی ساختار کشیده و باریک‌تری دارد.

به دلیل اینکه این گیاه در 2 جهت یکسان رشد می‌کند، به آن جو دو سر می‌گویند. در بدنه‌ی این گیاه سودمند برجستگی‌های تیزی وجود داشته که کار با آن را سخت می‌کند. در بازار تنوع جو دوسر پرک نسبت به جو پرک بیشتر است زیرا این ماده اشکال ریز یا درشت دارد.

اما جو پرک تنها یک شکل داشته و مزه خاصی ندارد. این 2 محصول تفاوت‌هایی در رنگ هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود. جو پرک کاملاً سفید و رنگ وسط آن با زمینه در تضاد است در حالی که جو دو سر پرک کرم‌رنگ و بافت و لبه‌هایی نرم دارد.

پیشنهاد مطالعه:  🧅 دانه چیا برای تیروئید + دانه چیا برای کم کاری تیروئید

خواص جو دوسر پرک

کالری 402 کیلوکالری
کربوهیدرات 78 گرم
پروتئین 10 گرم
چربی 1 گرم
فیبر 10 گرم
آب 8 درصد
ویتامین A 10 میکروگرم
ویتامین C 0 میلی گرم
ویتامین E 1.6 میلی گرم
ویتامین K 1.3 میکروگرم
نیاسین 2.2 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.1 میلی گرم
پانتوتنیک اسید 1.1 میلی گرم
پیریدوکسین 0.2 میلی گرم
فولات 6 میکروگرم
بیوتین 1.2 میکروگرم
کلسیم 10 میلی گرم
آهن 2.4 میلی گرم
منیزیم 57 میلی گرم
فسفر 103 میلی گرم
پتاسیم 109 میلی گرم
سدیم 2 میلی گرم
روی 1.2 میلی گرم

فرق جو پرک با جو دوسر پرک

تفاوت طعم و نحوه مصرف

یکی از نکته‌های مهم در خصوص تفاوت جو پرک و جو دوسر اینکه جو پرک معمولاً طعم و عطر خاصی نداشته در مقابل جو دوسر دارای عطر خاصی است. از طرفی لعاب جو دوسر نسبت به جو معمولی خیلی بیشتر می‌باشد. در ادامه سایر تفاوت‌های این 2 ماده فوق‌العاده به صورت فهرست‌وار در اختیار شما قرار می‌گیرند:

  • عدم استفاده از جو پرک به صورت خام؛
  • سیستم گوارش بدن توانایی هضم جو پرک به صورت خام را ندارد.
  • جو دوسر پرک همراه شیر، آب، انواع آبمیوه طبیعی حتی بدون پخت و تفت قابل استفاده است.
  • برای استفاده از جو پرک حتماً باید آن را پخته یا تفت دهید.

مقایسه کلی جو پرک و جو دوسر پرک

ویژگی جو پرک جو دوسر پرک
نوع غلات کامل غلات کامل
گیاه Hordeum vulgare Avena sativa
شکل بیضی شکل بیضی شکل
رنگ قهوه ای روشن قهوه ای روشن
ارزش غذایی منبع خوبی از فیبر، کربوهیدرات، پروتئین و مواد معدنی منبع خوبی از فیبر، کربوهیدرات، پروتئین و مواد معدنی
نحوه پخت خام یا پخته خام یا پخته
کاربرد غلات صبحانه، سوپ، خورش غلات صبحانه، کیک، شیرینی

جو دوسر پرک و جو پرک دو نوع غلات کامل هستند که از دانه‌های جو تهیه می‌شوند. این دو نوع غلات تفاوت‌هایی در ظاهر و نحوه تهیه دارند. جو دوسر پرک پهن و نازک و به رنگ قهوه‌ای روشن است و طعمی ملایم و خامه‌ای دارد. جو پرک پهن و گرد و به رنگ قهوه‌ای تیره است و طعمی قوی‌تر و آجیلی‌تر دارد.

جدول مقایسه تفاوت ظاهری جو دوسر پرک و جو پرک

ویژگی جو دوسر پرک جو پرک
رنگ قهوه‌ای روشن قهوه‌ای تیره
شکل پهن و نازک پهن و گرد
طعم ملایم و خامه‌ای قوی‌تر و آجیلی‌تر
زمان پخت 5-10 دقیقه 10-15 دقیقه

مقایسه ارزش غذایی جو پرک و جو دوسر پرک

مقایسه نحوه پخت جو پرک و جو دوسر پرک

نوع زمان پخت
جو پرک 5-10 دقیقه
جو دوسر پرک 5-10 دقیقه
جو دوسر پرک سریع 1-2 دقیقه

کاربردهای جو پرک

از این 2 ماده غنی می‌توان در تهیه سوپ، آش، نان حتی شیرینی استفاده کرد. برخی افراد از این مواد در تهیه نوشیدنی‌هایی مانند آبجو یا ماءالشعیر استفاده می‌کنند. نکته مهم اینکه جو پرک سرشار از فیبر است به همین دلیل در صورت ترکیب با مایعات به راحتی نرم و لعاب‌دار می‌شود. با توجه به موارد گفته شده به این نتیجه می‌رسیم که این ماده یک گزینه عالی برای تهیه انواع سوپ و نان محسوب می‌شود.

کاربرد جو پرک

ارزش غذایی

ارزش غذایی این 2 ماده مغذی متفاوت است. جو پرک یکی از اعضای مهم خانواده  غلات، دارای مقدار بالایی فیبر، از طرفی سرشار از مواد مغذی و معدنی، مثل پروتئین‌ها و مواد معدنی و همچنین بتاگلوکان است. این در حالی است که جو پرک در واقع دانه‌های جو و مواد مغذی همچون آهن، انواع آنتی اکسیدان، تیامین و … را در خود جای داده است.

در هر 100 گرم جو پرک حدود 77 گرم کربوهیدرات، 10 گرم پروتئین، 10 گرم آب، 352 کیلوکالری انرژی، و یک گرم قند است. انواع ویتامین‌های موجود در جو پرک عبارتند از:

  • فولات،
  • ویتامین A،
  • ویتامین E،
  • تیامین،
  • ویتامین K،
  • ریبوفلاوین،
  • نیاسین،
  • فیبر،
  • پانتوتنیک اسید،
  • کولین،
  • ویتامین B6

و …

جو پرک و دوسر سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم هستند. بنابراین بهتر است این 2 ماده مفید و سرشار از مواد مغذی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

ارزش غذایی جو پرک

خواص جو دوسر و جو پرک

جو دوسر منبعی بی‌نظیر از پروتئین، سرشار از آنتی اکسیدان، مناسب برای بیماران دیابتی، درمان یبوست، پیشگیری از سرطان، در پایین آوردن فشارخون مؤثر و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را کم و در بهبود عملکرد قلب مفید است.

فیبر موجود در جو آب را جذب کرده، درنتیجه باعث احساس سیری بعد از غذا شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند از این ماده 3 وعده در روز برای لاغری استفاده شود. این ماده برای بیماری ریفلاکس معده، زخم اثنی عشر، سندرم روده التهابی، بیماری دیورتیکولارو هموروئید توصیه می‌شود.

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله آیا تفاوت‌های جو دوسر با جو پرک را به طور کامل درک کردید؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در هانی فود به اشتراک بگذارید. همراه همیشگی شما هستیم.

پیشنهاد مطالعه:  تاثیر کینوا بر رشد مو

**********************************************

جو پرک

خواص جو پرک برای سلامتی عبارتند از:

 

  • بهبود سلامت قلب

جو پرک حاوی فیبر محلول به نام بتا گلوکن است که به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در خون کمک می‌کند. این امر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

  • کنترل قند خون

جو پرک می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. فیبر محلول موجود در جو پرک به کند کردن تخلیه گلوکز از دستگاه گوارش کمک می‌کند، که این امر می‌تواند به تثبیت سطح قند خون کمک کند.

  • کاهش یبوست

فیبر موجود در جو پرک می‌تواند به بهبود حرکات روده و کاهش یبوست کمک کند.

  • مبارزه با سرطان

جو پرک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان مرتبط باشند.

  • کاهش فشار خون

جو پرک می‌تواند به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. فیبر محلول موجود در جو پرک می‌تواند به کاهش التهاب و شل شدن رگ‌های خونی کمک کند، که این امر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

  • بهبود سلامت گوارش

جو پرک حاوی فیبر محلول و نامحلول است که می‌تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند. فیبر محلول می‌تواند به بهبود حرکات روده و کاهش یبوست کمک کند. فیبر نامحلول می‌تواند به جذب آب و نرم شدن مدفوع کمک کند، که این امر می‌تواند به جلوگیری از یبوست و سایر مشکلات گوارشی کمک کند.

  • بهبود سلامت پوست

جو پرک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند آکنه و چین و چروک مرتبط باشند.

  • کاهش وزن

جو پرک یک غذای پرکالری نیست، اما حاوی فیبر و پروتئین است که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. فیبر می‌تواند به احساس سیری کمک کند و پروتئین می‌تواند به حفظ توده عضلانی در حین کاهش وزن کمک کند.

مقدار مصرف جو پرک

مقدار مصرف جو پرک برای بزرگسالان سالم روزانه 2 تا 3 فنجان است. جو پرک را می‌توان به صورت خام، پخته یا به صورت عصاره مصرف کرد.

مطالب مرتبط:

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :