1222223
سبد خرید
آیا دانه چیا تراریخته است

آیا دانه چیا تراریخته است؟

آیا دانه چیا تراریخته است؟ دانه چیا از برترین غذاهای سالم کره زمین است. این دانه، سرشار از مواد مغذی هستند که می‌توانند فواید مهمی برای بدن و مغز شما داشته باشند. در اینجا به شما خواهیم گفت دانه چیا چیست و چه خواصی دارد؟ دانه های چیا دانه های کوچک و سیاه برگرفته از گیاه مریم گلی است که از خانواده نعناع هستند. در گذشته چیا را به خاطر توانایی این دانه در تأمین انرژی پایدار ارزشمند مورد استفاده قرار می‌داده‌اند. در واقع، چیا، کلمه باستانی قوم باستانی مایاها و به معنای نیرومندی است.

دانه چیا چیست از کجا تهیه کنیم

پیشنهاد خرید

دانه باکویت (گندم سیاه)

۰ تومان۱۲۰.۰۰۰ تومانجهت خرید اینجا کلیک کنید

همه چیز درباره دانه چیا تراریخته

دانه‌های چیا مقدار زیادی مواد مغذی با کالری بسیار کم دارند.

گول اندازه کوچکش را نخورید! این دانه‌های ریز مقدار زیادی مواد مغذی و مقوی را به همراه دارند. حاوی مقدار مناسبی روی، ویتامین B3 (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 هستند.

قیمت یک کیلو دانه چیا

یک وعده دانه چیا دارای مواد معدنی زیر است:

  • فیبر۱۱ گرم
  • پروتئین ۴ گرم
  • چربی ۹ گرم (که ۵ گرم آن امگا ۳ است)
  • کلسیم: ۱۸درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • منگنز: ۳۰درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • منیزیم: ۳۰درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
  • فسفر: ۲۷درصد از نیاز روزانه رژیم غذایی
پیشنهاد مطالعه:  کوکی آرد گندم سیاه با تزیین بستنی وانیلی

خواص دانه چیا

این میزان فایده تنها در حدود ۲ قاشق غذاخوری بسیار قابل توجه است. همچنین همین مقدار اندک، تنها ۱۳۷ کالری و یک گرم کربوهیدرات قابل هضم دارد. دانه‌های چیا یک غذای غلات کامل است که معمولاً به صورت ارگانیک رشد می‌کند. علاوه برآن، آن ها غیر تراریخته (بی هیچ تغییر ژنتیکی) و بطور طبیعی فاقد گلوتن هستند.

دانه های چیا دارای آنتی اکسیدان وافری هستند که به محافظت از چربی های حساس کمک می‌کنند. آن ها همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارند.

چیا، منبع عظیم فیبر

۲۸گرم دانه چیا دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات است. با این حال، ۱۱ گرم از آن‌ها فیبرند که در بدن هضم نمی‌شوند. فیبر نه قند خون را بالا می برد و نه نیاز به دفع انسولین دارد. اگرچه از خانواده کربوهیدرات ها است، اما اثرات آن بر سلامتی بسیار متفاوت از کربوهیدرات های قابل هضم مانند نشاسته و شکر است.

خرید دانه چیا کیلویی

در هر ۲۸ گرم فقط ۱ گرم کربوهیدرات حقیقی وجود دارد که بسیار ناچیز است. این میزان باعث می‌شود چیا یک غذای کم کربوهیدرات محسوب شود. آیا دانه چیا تراریخته است دانه‌های چیا بعلت محتوای فیبر محلول بالا، می‌توانند ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود را در آب جذب کنند، ژل مانند شوند و در معده شما منبسط گردند.

پنهان‌ سازی واردات محصولات تراریخته‌؟

یک عضو اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نقل کرد: با اشاره به واردات سالانه ۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور بدون اینکه مردم آگاه باشند این محصولات وارد سفره آنان شده است ضمن اینکه جز در شش ماه اخیر مسئولان مربوطه هیچ‌گونه اطلاع‌ رسانی درستی در این زمینه نداشته‌اند.

پیشنهاد مطالعه:  مصرف خام کینوا - دانه کینوا را از کجا تهیه کنیم

محصولات دانه چیا

تنها سه محصول تراریخته در ایران مجوز مصرف دارند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون فقط ۳ محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد.

حریرچی گفت: اکنون فقط سه محصول تراژنی دانه‌های روغنی سویا، کلزا و ذرت وارد کشور می‌شود البته مطمئن نیستم که فقط دانه روغنی مورد نیاز در صنعت روغن وارد می‌شود یا محصول آماده روغنی آن نیز وارد می‌شود اما در هر صورت حتی مجوز کشت این نوع دانه‌ها نیز به جز در موارد محدود تحقیقاتی در کشور داده نشده است.

۲۰سالگی تراریختگی در ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس معتقد به ممنوعیت ۱۰۰ درصدی محصولات تراریخته نیستند، گفت: مصرف محصولات تراریخته مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه ۲۰ سال است که مردم ایران این محصولات را استفاده می‌کنند.

دانه چیا را از کجا تهیه کنیم

محمود تولایی؛ رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز معترف است ۱۵ سال است مردم تراریخته مصرف می‌کنند و حدود ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور ما وارداتی است که از آرژانتین و برزیل وارد می‌شود و بطور ۱۰۰ درصد تراریخته است.

پیشنهاد مطالعه:  چرا نمک صورتی هیمالیا صورتی است و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

وزیر جهاد کشاورزی نیز با تایید واردات محصولات تراریخته به کشور می‌گوید: ما محصولی که تراریخته باشد، در کشور تولید نمی‌کنیم اما بخشی از محصولات تراریخته مانند سویا و ذرت و کمابیش برخی دیگر از محصولاتی که وارد می‌شوند، تراریخته هستند. آیا دانه چیا تراریخته است علی‌رغم ممنوعیت قانونی برای کشت محصولات تراریخته در کشورمان، نفر اصلی که ۲۰ سال است قصد تراریخته کردن ایران را دارد در کانال لینکدین خود خبری مبنی بر تولید انبوه برنج تراریخته منتشر کرد؛ او زیر عکس یک برنجکار نوشت: «آقای منتظری شالیکار پیشتاز تراریخته کار در استان گلستان در سال ۱۳۹۴که محصول پربار خود را که بدون سم تولید شده نشان می‌دهد.»

هم‌اکنون برخی از محصولات غذایی موجود در بازار کشورمان «تراریخته» است اما به‌دلیل عدم درج اطلاعات تراریختگی این محصولات، مصرف‌کنندگان امکان تشخیص این محصولات را ندارند.

هرچند تولید و عرضه کنندگان محصولات تراریخته موظفند: با نصب برچسب بر روی محصولات، مردم را از اصلاحات انجام شده بر روی آن مطلع کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها زیر بار این موضوع نمی‌روند و به دلیل عدم وجود برچسب‌های مربوطه، امکان دارد بسیاری از غذاها حاوی محصولات GMO باشند.

مطالب مرتبط:

مصرف خام کینوا

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :