1222223
سبد خرید
بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

دانه چیا هم پروتئین و هم فیبرِ محلول بالایی دارد که فیبر محلول، آب را جذب کرده و متورم می‌شود. این خاصیت، هضم غذا را کند می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند.

در ضمن، از جمله خواص دانه چیا این است که سرشار از پروتئین و امگا3 هستند. پروتئین گرسنگی را کاهش می‌دهد و به عضله سازی کمک می‌کند. این فرآیند می‌تواند باعث کاهش وزن شما شود. در کنار دانه چیا، آجیل‌های لاغرکننده هم می‌توانند گزینه خوبی برای میان‌وعده رژیمی محسوب شود.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری چگونه است؟

راه‌های مختلفی برای مصرف دانه چیا برای لاغری وجود دارند، ما در ادامه برخی از بهترین آنها را معرفی می‌کنیم:

۱٫ یک قاشق غذاخوری دانه چیا را با لیمو به آب اضافه کنید

یک لیوان آب، چند عدد لیمو در کنار لیمو و در داخل آب و دانه چیا در داخل لیوان آب

ساده‌ترین راه برای مصرف دانه های چیا برای لاغری، این است که آنها را به بطری آب خود اضافه کنید. فیبر موجود در دانه‌ها در تماس با رطوبت، منبسط می‌شوند و قوام ژل مانندی به خود می‌گیرند. فیبر شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد که می‌تواند به کاهش مصرف تنقلات و پرخوری کمک کند. اضافه کردن مقداری آبِ لیمو به این مخلوط، سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد.

۲٫ دانه چیا را روی سالاد، بلغور جو دوسر یا ساندویچ خود بپاشید

می‌توانید از یک قاشق چای خوری دانه چیا به عنوان رویه روی کاسه بلغور جو دوسر، ساندویچ، سالاد میوه یا سبزیجات استفاده کنید. دانه چیا علاوه بر تقویت بافت غذا، می‌تواند انرژی شما را نیز افزایش دهد.

۳٫ پودینگ چیا درست کنید

یک لیوان پودینگ چیا با تزئین توت فرنگی و بلو بری روی یک تکه پارچه

معمولا دسرها چاق‌کننده هستند و به افراد دارای رژیم پیشنهاد نمی‌شوند. اما شما می‌توانید دسر را با پودینگ چیای خوشمزه جایگزین کنید. این دسر خوش طعم و فوق‌العاده مغذی، می‌تواند به کاهش وزن و در عین حال ارضای هوس شما کمک کند. پس همین حالا طرز تهیه پودینگ چیا با شکلات و کره بادام زمینی را در وبلاگ بارجیل مطالعه کنید. در صورت تمایل می‌توانید شکلات را از این دستور حذف کنید تا سالم‌تر باشد. البته نباید از تاثیر شکلات تلخ بر لاغری غافل شد. در نتیجه می‌توانید به جای حذف کردن شکلات، آن را با شکلات تلخ جایگزین کنید تا روند لاغری‌تان سرعت بیشتری بگیرد.

پیشنهاد مطالعه:  معجون بدنسازی برای افزایش وزن با جو دوسر و جو پرک

۴٫ آنها را با اسموتی، ماست یا سوپ خود مخلوط کنید

یک لیوان اسموتی با دانه چیا

چنانچه دلتان می‌خواهد از خواص چیا برای لاغری بهره بیشتری ببرید، باید به غذای خود تنوع بدهید. بنابراین پیشنهاد می‌شود چیا را با سوپ خود مخلوط کنید. همچنین می‌توانید مقداری دانه کامل چیا یا پودر چیا را به کاسه اسموتی صبحانه یا ماست اضافه کنید.

۵٫ بیسکوئیت و کیک‌هایتان را با آرد چیا بپزید

در حین پخت انواع کیک و کوکی، می‌توانید تا یک چهارم فنجان آرد معمولی را با آرد چیا عوض کنید. استفاده از آرد چیا به کاهش کالری مصرفی کمک می‌کند. بنابراین همیشه مقداری آرد چیا در خانه داشته باشید.

۶٫ دانه چیا را به گرانولا بار اضافه کنید

میان وعده‌های عصر خود را با یک گرانولا سالم ساخته شده از آجیل، دانه چیا، میوه‌ها و جو جایگزین کنید. خوردن گرانولا بار به جای یک تکه شکلات، کلوچه یا یک کیسه چیپس، می‌تواند به شما کمک کند تا گرسنگی خود را برطرف کنید. با مطالعه طرز تهیه گرانولا بار و کرنبری، این خوراکی خوشمزه را با ترکیب آنتی اکسیدانیِ سالم از دانه‌های چیا و انواع توت‌ها درست کنید. در ضمن، این روزها بر خواص مغزها برای لاغری تاکید زیادی می‌شود. در گرانولابار نیز انواع آجیل خام مصرف می‌شوند و می‌توانند به روند کاهش وزن شما کمک کنند.

۷٫ دانه چیا را با کره آجیل مخلوط کنید

یک کاسه پر کره بادام زمینی و یک قاسق در آن و یک کاسه دانه چیا

نه تنها دانه‌های چیا، بلکه بسیاری از انواع آجیل باعث می‌شوند تا شما سریع‌تر وزن خود را کاهش دهید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا بهترین آجیل ها برای کاهش وزن را بشناسید و سپس کره آنها را تهیه کنید. با اضافه کردن دانه چیا به کره آجیل می‌توانید سریع‌تر به وزن دلخواه خود برسید. یکی از بهترین کره‌ها، کره بادام زمینی است. زیرا حتی یک قاشق غذا خوری از آن می‌تواند به شما احساس سیری بدهد و جلوی پرخوری را بگیرد.

پیشنهاد مطالعه:  عوارض مصرف پودر پروتئین

۸٫ کمپوت میوه با دانه چیا را امتحان کنید

یک قابلمه کمپوت میوه روی گاز در حال جوشیدن

کمپوت‌های میوه، نسخه‌های خانگی سالم‌تری از مرباهای خریداری‌شده در فروشگاه هستند. زیرا آنها را خودتان درست کرده‌اید و می‌توانید شکر آن را با شیرینی‌های طبیعی جایگزین کنید تا سالم‌تر باشد. تهیه کمپوت آسان است، فقط چند فنجان از میوه مورد علاقه خود را در یک تابه با مقداری آب مرکبات اضافه کنید. این مخلوط را بجوشانید تا بافت میوه جدا شود و قوام سس مانند غلیظی به خود بگیرد. در نهایت، به دلخواه خود کمی عسل یا شکر اضافه کنید.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

عکس زوم شده از فردی در حال خوردن پودینگ چیا

اگر می‌خواهید از خواص دانه چیا برای لاغری بهره ببرید، بهتر است دانه چیا را با معده خالی یا به عنوان بخشی از صبحانه خود مصرف کنید. زیرا به حس سیری و بهبود هضم کمک می‌کند. در صبح، سوخت و ساز بدن ما نیز در اوج خود قرار دارد تا بتوانیم هر چیزی را به راحتی هضم کنیم. با این حال، شما همچنین می‌توانید آن را در طول روز و به‌عنوان بخشی از وعده‌های غذایی خود مصرف کنید تا از مزایای تغذیه‌ای کامل آن برخوردار شوید. به طور کلی می‌توان بهترین زمان مصرف دانه چیا را به زمان‌های زیر تقسیم کنیم:

  1. قبل از تمرین

دانه چیا منبع خوبی از انرژی است و به شما کمک می‌کند هیدراته بمانید. همچنین می‌تواند استقامت شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا پس از ورزش ریکاوری کنید.

  1. بعد از تمرین

دانه چیا سرشار از پروتئین و فیبر است که می‌تواند به شما کمک کند بدن‌تان پس از ورزش، بهبود یافته و عضله بسازید.

  1. زمان خواب

دانه چیا وقتی قبل از خواب مصرف شود، می‌تواند کیفیت خواب و سایر فواید سلامتی را تقویت کند. این دانه‌ها منبع خوبی از تریپتوفان هستند، یک اسید آمینه که باعث می‌شود بدن شما سروتونین و ملاتونین تولید کند.

مقدار مصرف دانه چیا برای لاغری چه قدر است؟

دو قاشق غذاخوری دانه چیا تقریبا ۱۵ گرم فیبر دارد. این حدود ۴۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده است. رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر، با کاهش وزن مرتبط هستند. اگر از یک رژیم غذایی برای لاغر شدن پیروی می‌کنید،

پیشنهاد مطالعه:  محاسبه وزن ایده‌آل

پیشنهاد می‌شود که در روز حدود ۳۰ گرم فیبر دریافت کنید. نصف این مقدار را می‌توانید از دو قاشق غذاخوری دانه چیا دریافت کنید. بنابراین می‌توانید با درست کردن معجون لاغری با دانه چیا، وزن خود را تا حد زیادی کاهش دهید. اگر ورزشکار هستید،

پیشنهاد می‌شود که سویا آجیلی برای ورزشکاران را هم تهیه کنید و به همراه دانه چیا میل کنید. سویا آجیلی نیز پروتئین زیادی دارد و با خوردن آن حس سیری به شما دست می‌دهد. بنابراین هردو به لاغر شدن شما کمک می‌کنند.

مضرات دانه چیا برای لاغری چیست؟

به طور کلی دانه چیا برای لاغری مفید است و ضرری ندارد. اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. فیبر برای سلامتی شما ضروری است و باعث افزایش منظم بودن و حمایت از باکتری‌های مفید در روده شما می‌شود. اما مصرف بیش از حد فیبر می‌تواند باعث مشکلاتی مانند درد شکم، یبوست، اسهال، نفخ و گاز شود. بنابراین بهتر است در مصرف دانه چیا دقت کنید.

سوالات رایج درباره دانه چیا برای لاغری

  1. آیا دانه چیا به لاغری کمک می‌کند؟

بله. دانه چیا با داشتن پروتئین و فیبر، آب را به خود جذب کرده، هضم غذا را کند می‌کند و احساس سیری به شما می‌دهد. در نتیجه به لاغری کمک می‌کند.

  1. آیا مصرف دانه چیا برای لاغری ضرر هم دارد؟

با وجود فواید فراوان، ولی دانه چیا در افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، آلرژی یا مشکلات گوارشی، می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. علاوه بر این، مصرف بسیار زیاد آن ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

  1. میزان مصرف دانه چیا چه محدودیتی دارد؟

به طور کلی در تحقیقات به محدودیت خاصی برای مصرف دانه چیا اشاره نشده است و می‌توانید آن را تا ۴ قاشق غذا خوری در روز نیز مصرف کنید. ولی آب فراوان بنوشید و در صورت داشتن بیماری‌های خاص، با پزشک مشورت کنید.

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :