1222223
سبد خرید
محاسبه وزن ایده‌آل

محاسبه وزن ایده‌آل

محاسبه وزن ایده‌آل روش‌های متفاوتی دارد. یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ها، استفاده از «شاخص توده بدنی» یا BMI است. BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیله BMI می‌توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت قرار دارید، دارای اضافه وزن بوده و آیا چاق هستید؟

تناسب اندام

پیشنهاد خرید

آرد جو دوسر

۰ تومان۶۵.۰۰۰ تومانجهت خرید اینجا کلیک کنید

BMI چگونه محاسبه می‌شود؟

افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و غیره قرار دارند. فردی که دارای اضافه وزن است به راحتی می‌تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد. با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین می‌کنید و در می‌یابید که در کدام گروه قرار دارید. اگر وزنتان (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قدتان (برحسب متر) تقسیم کنید عدد حاصل را BMI گویند. (مجذور قد ÷ وزن = BMI)

مثال: قد: ۱٫۷۹ (متر) ، وزن: ۷۷ (کیلوگرم) >>> 24 =(  ۱٫۷۹ × ۱٫۷۹) ÷۷۷ = BMI  >>> یعنی شاخص وزنی، عدد ۲۴ می‌باشد.

جدول مقایسه‌ای BMI

BMI کمتر از ۱۹ یعنی کمبود وزن دارید و لاغر هستید.

بین ۱۹ تا ۲۵ یعنی وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید.

ما بین ۲۵ تا ۳۰ یعنی مقداری اضافه وزن دارید.

پیشنهاد مطالعه:  طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن

اگر BMI بیش از ۳۰ یعنی چاق هستید.

با تحلیل منطقی فرمول بالا، BMI به دو فاکتور اساسی وزن و قد بستگی دارد. با افزایش وزن BMI نیز افزایش می‌یابد ولی با افزایش قد BMI به مقدار زیادی (مقسوم مجذور) کاهش می‌یابد.

جدول محاسبه وزن ایده‌آل برای گروه‌های سنی مختلف

۲۱ = BMI مطلوب، برای گروه سنی بین ۱۷ تا ۱۹٫

۲۲ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۹ تا ۲۴٫

۲۳ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۲۴ تا ۳۴٫

۲۴ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۳۴ تا ۴۴٫

۲۵ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۴۴ تا ۵۴٫

۲۶ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۵۴ تا ۶۴٫

۲۷ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۶۴ به بالا.

در مثال فوق، اگر سن را ۳۹ در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که BMI مطلوب برای این سن با توجه به جدول فوق ۲۴ است و چون با فرمول نیز به همین عدد رسیدیم، پس فرد BMI متناسب سن خود را دارد و در سلامت کامل وزنی به سر می‌برد.

حال شاید بپرسید که چرا BMI مطلوب مهم است؟؟؟؟

از جدول فوق متوجه می‌شویم که با بالا رفتن سن، BMI مطلوب نیز افزایش می‌یابد. همانطور که قبلا گفتیم در سنین بالا حجم بافت عضلانی در بدن، کم کم تحلیل رفته و چربی افزایش می‌یابد. از آنجا که با افزایش سن عضلات تحلیل می‌رود لذا وزن کم می‌شود و از سویی چربی بدن زیاد شده و باعث افزایش وزن می‌گردد. پس می‌بایست چه کارکرد؟

پیشنهاد مطالعه:  عوارض مصرف پودر پروتئین

جواب این است که ما باید همگام با افزایش سن جلوی کاهش شدید حجم عضلانی را بگیریم و تا هر سنی که بدن توان داشته باشد عضله سازی کنیم و از آنجا که جرم حجمی بافت عضلانی نسبت به چربی حدود ۳ برابر است پس می‌توان تناسب افزایش BMI مطلوب را حفظ کرد.

در پاسخ به این سوال ناگزیریم وارد بحث بسیار مهمی که آن را پل ارتباطی سلامتی و تغذیه نامیده‌اند، شویم، که آن تعریف وزن مطلوب است.

چگونه وزن ایده‌ال را محاسبه می‌کنند؟

شاید شما به چند متخصص تغذیه مراجعه و تعجب کنید که چرا نظراتشان در مورد وزن مطلوب شما کمی با هم اختلاف دارد.

توصیه می‌کنم هرگز دنبال رسیدن به عدد خاصی بعنوان وزن مطلوب نباشید، زیرا این فقط یک مرجع قیاس است و وزن ایده‌آل می‌تواند به هزاران فاکتور بستگی داشته باشد که در هر فرد متفاوت است. به همین دلیل هم دانشمندان فقط قد و در مواردی قد و سن را در فرمول محاسبه وزن مطلوب وارد کرده‌اند. ما در اینجا دو روش معمول برای محاسبه وزن ایده‌ال را توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد مطالعه:  خواص دانه چیا برای زنان | خواص دانه چیا برای تنبلی تخمدان

پس وزن ایده‌آل برابراست با = BMIمطلوب x مجذور قد

مثال: برای خانمی، سی ساله، با قد ۱٫۵۰(متر)، وزن ایده ال برابر است با: وزن ایده ال = ۲۳ (BMI مطلوب از جدول بالا) × ۲٫۲۵ (مجذور قد به متر) =۵۱٫۷۵ کیلو گرم.

اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده‌ای قوی دارید، با پیگیری مطالبی که در این سایت ارائه شده است، شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید. شما می‌توانید با پیروی از رژیم‌های غذائی ارائه شده از سوی دکتر د.آدامو همیشه سلامت بوده و به وزن ایده‌آل برسید. پس دقت داشته باشید که با بالا رفتن سن باید هر چه بیشتر مراقب اضافه وزن خود باشید و با تغذیه صحیح و ورزش مداوم اجازه ندهید که ماهیچه‌هایتان تحلیل رفته و چربی بدن افزایش یابد. محاسبه وزن ایده‌آل با پیروی از رژیم غذایی متناسب بر اساس خونتان و ورزش متناسب با سن و گروه خونتان خواهید توانست به وزن ایده‌آل خود برسید. توجه داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی بدون ورزش کردن خود دارای خطرات بسیار زیادیست.

مطالب مرتبط:

معجزه دانه چیا و کاهش وزن

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :

تمامی هزینه های ارسال رایگان شد ((بمناسبت جشنواره بهاره فروش محصولات - تا 15 اردیبهشت 1403))