1222223
سبد خرید
مشکل پوستی مربوط به آلودگی هوا

مشکل پوستی مربوط به آلودگی هوا

پیشنهاد خرید

ادویه کاری

۰ تومان۴۰.۰۰۰ تومانجهت خرید اینجا کلیک کنید

4 مشکل پوستی مرتبط با آلودگی هوا

وقتی در مورد اثرات آلودگی هوا بر سلامتی صحبت می‌کنیم، تمایل داریم روی خطراتی که برای اندام‌های داخلی و سیستم تنفسی خود ایجاد می‌کند تمرکز کنیم. اما آلودگی هوا بر اولین خط دفاعی بدن ما نیز تأثیر می‌گذارد: در زیر، ما چهار مشکل پوستی مربوط به آلودگی هوا که بیشتر در بین افراد رایج است را بیان کرده‌ایم.

پیری پوست

پیری زودرس پوست و مشکل پوستی مربوط به آلودگی هوا

برای قرن‌ها، ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV می‌تواند باعث آسیب دائمی پوست شود. در چند دهه اخیر، به طور فزاینده‌ای مشخص شده است که آلودگی هوا نیز عامل پیری زودرس پوست است.

سال 2017، یک مطالعه پیگیری برای بررسی اثرات قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات ریز داخلی (PM2.5) بر پیری پوست انجام شد. نتایج؟ سطوح بالاتر PM2.5 داخلی (مرتبط با عواملی مانند پخت و پز با سوخت جامد و تهویه ناکافی داخل ساختمان) با افزایش لکه‌های رنگدانه و چین و چروک مرتبط بود.

پیشنهاد مطالعه:  تاثیر جودوسر در درمان بیماری سرطان

لکه های رنگ دانه

بیماری اگزما

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک (AD) نیز شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و خارش‌دار روی پوست می‌شود که می‌تواند به صورت دوره‌ای در پاسخ به محرک‌های محیطی شعله‌ور شود. اگرچه عامل اصلی خطر ابتلا به اگزما ژنتیکی است (به عنوان مثال اگر سابقه خانوادگی آلرژی و بیماری‌های پوستی دارید)، تحقیقات نشان می دهد که عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، رطوبت و دما نقش مهمی در تحریک و تشدید علائم دارند.

یک مطالعه روی کودکان دبستانی در سئول، کره، نشان داد که میزان اگزما برای کودکانی که سابقه خانوادگی بیماری‌های آلرژیک داشتند و در اولین سال زندگی خود به خانه‌ای تازه‌ساخته نقل مکان کرده بودند، به‌طور قابل توجهی بالاتر بود. از آنجایی که مواد شیمیایی مضر (VOCs) توسط بسیاری از مصالح ساختمانی رایج، رنگ‌های تازه و مبلمان ساطع می‌شوند، خانه‌های جدید تمایل دارند سطوح بالاتری از آلودگی شیمیایی داخل خانه را داشته باشند. علاوه بر این، خانه‌های جدیدتر هوابندی بیشتری دارند (برای بهبود بهره‌وری انرژی)، که می‌تواند باعث شود آلودگی هوا به غلظت‌های بالاتری نسبت به فضای باز برسد.

پیشنهاد مطالعه:  خواص کینوا در درمان بیماری ایدز

حتی اگر در خانه قدیمی‌تری زندگی می‌کنید، ممکن است همچنان در برابر علائم مربوط به کیفیت هوا آسیب‌پذیر باشید.

ایجاد بیماری کهیر

اکثر مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود کهیر را تجربه می‌کنند که توسط مواد غذایی خاص، داروها، نیش حشرات، نور خورشید، شوره حیوانات خانگی یا سایر محرک‌های محیطی (معروف یا ناشناخته) ایجاد می‌شود.

در برخی موارد، تشخیص اینکه بدن شما به چه چیزی واکنش نشان می‌دهد آسان است. به عنوان مثال، ممکن است گربه همسایه را نوازش کنید و بلافاصله بعد از آن کهیر روی دست شما ظاهر می‌شود. در مواقع دیگر، تشخیص علت مستقیم ممکن است دشوار باشد. ممکن است متوجه شوید که برای مثال زمانی که در داخل خانه هستید، شیوع این بیماری بیشتر اتفاق می‌افتد، اما ممکن است هیچ الگوی روشنی در مورد زمان یا دلیل ظاهر شدن علائم وجود نداشته باشد.

اگر سناریوی دوم برای شما صادق باشد، ممکن است آلودگی هوا (داخل یا بیرون) مقصر ناراحتی شما باشد. برای برخی افراد، افزایش آلاینده‌های موجود در هوا مانند PM2.5، VOCs، ازن (O3) و دی اکسید نیتروژن (NO2) می‌تواند باعث شیوع کهیر شود. مشابه اگزما، مطالعه دیگری به ارتباط بین موارد مزمن کهیر در کودکان و زندگی در یک محل سکونت جدید اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه:  دانه چیا با چه داروهایی تداخل دارد

مشکل پوستی مربوط به آلودگی هوا

تحریک، جوش و التهاب

حتی اگر بیماری پوستی موجود نداشته باشید، آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند باعث تشدید روزانه پوست شوند. همانطور که ذرات بزرگ مانند گرد و غبار و کثیفی روی پوست ما جمع می‌شوند، ذرات ریز که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند نیز جمع می‌شوند. این تجمع میکروسکوپی آلودگی می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های آکنه مانند شود و فلور طبیعی پوست ما (میکروبیوم باکتری‌هایی که در بیرونی‌ترین لایه پوست ما وجود دارد) را مختل کند.

بسیاری از باکتری‌های روی پوست ما، مانند استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، به عنوان ضد التهاب عمل می‌کنند و به دفاع در برابر عوامل بیماری زا بالقوه کمک می‌کنند. هنگامی که آلودگی هوا تعادل طبیعی این اکوسیستم را بر هم می‌زند، می‌تواند توانایی پوست ما را برای مبارزه با خشکی، رطوبت، نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش، پاتوژن‌ها و آلرژن‌ها کاهش دهد.

مطالب مرتبط:

اوتمیل رژیمی با جو دوسر پرک

1222223

هانی فود

مدیر و نویسنده

امروزه که سلامت هر نوع ماده خوراکی شرکتی، متأسفانه با دنیایی از شک و تردید روبه رو است. عموم جامعه ترجیح می دهند از مواد غذایی استفاده کنند که از سالم بودن آن اطمینان داشته باشند. استفاده از مواد صنعتی و مصنوعی جهت سود بیشتر توسط بسیاری از شرکت های تولید مواد غذایی، افکار عمومی را نسبت به مواد غذایی منفی نموده است. یکی از راه های برون رفت از این تردید تهیه مواد غذایی سالم و ارگانیک است. شرکت هانی فود با هدف گسترش فرهنگ تغذیه سالم بنیان نهاده شده است.

فهرست مطالب

شبکه های اجتماعی :

عدم افزایش قیمت ها (1402) + رایگان شدن هزینه های ارسال [فقط تا 15 اردیبهشت فرصت دارید]
+ +